KONCEPCJA ROZWOJU PRZEDSZKOLA NR 106 W WARSZAWIE NA LATA 2016 – 2021
„Nie można ziarna zmusić do rozwoju i kiełkowania,
można jedynie mu stworzyć warunki zezwalające na to,
aby ziarno rozwijało wszystkie tkwiące w nim możliwości”
Carl Roger
-
Misja
-
Włączenie w system wychowania i nauczania treści związanych z czytelnictwem, kreatywnością, ekologią, matematyką i informatyką, bezpieczeństwem oraz elementów nowoczesnych metod i koncepcji, w celu kształcenia jednostki wolnej, twórczej, zaangażowanej, pełnej radości i przygotowanej do życia w rozwijającym się ciągle społeczeństwie i świecie;
-
Stworzenie warunków do budowania modelu wychowania opartego na silnych więzach emocjonalnych pomiędzy nauczycielem i dzieckiem oraz jego rodziną;
-
Ukształtowanie absolwenta umiejącego porozumiewać się z innymi za pomocą języka werbalnego.
-
Wizja
1) Absolwenci naszego przedszkola to dzieci otwarte, twórcze, komunikatywne, przygotowane do podjęcia obowiązków na kolejnym szczeblu edukacji. Znają siebie i swoje możliwości, akceptują odrębność innych, potrafią odnaleźć się w nowej sytuacji, rozwiązują problemy, dążą do osiągnięcia sukcesu i radzą sobie z porażkami.
2) Zajęcia wychowawczo - dydaktyczne dostosowane są do możliwości rozwojowych dzieci
i prowadzone są na wysokim poziomie. Dzieci mają stworzone warunki do twórczego działania, przyswajają ważne umiejętności przydatne w życiu dorosłego człowieka.
3) Przedszkole zapewnia opiekę, wychowanie w atmosferze akceptacji i bezpieczeństwa. Dzieci mają możliwość samorealizacji i aktywnego odkrywania swoich możliwości. Dzięki bogatej ofercie zajęć dodatkowych rozwijają swoje zainteresowania wzbogacając wiedzę o otaczającym świecie.
4) Wychowankowie mają w nauczycielach wsparcie, a ci każdemu dziecku zapewniają podmiotowe traktowanie i dbają o jego wielostronny rozwój. Pedagodzy w naszym przedszkolu współpracują ze sobą i dzielą się zdobytą wiedzą. Pogodna atmosfera w przedszkolu i życzliwi nauczyciele umiejętnie otaczają opieką wszystkie dzieci.
5) Nauczycielki znają potrzeby i zainteresowania dzieci oraz posiadają umiejętność atrakcyjnego prowadzenia zajęć. Konstruują ciekawe i bogate oferty zabaw i zadań, są dobrze przygotowane merytorycznie i metodycznie. Poszukują innowacyjnych i nowatorskich rozwiązań, mają wysokie kwalifikacje, pracują z pasją ciągle doskonaląc swoje umiejętności.
6) Przedszkole ściśle współpracuje z rodzicami, uwzględnia ich potrzeby i oczekiwania. Angażuje rodziców do pracy na rzecz przedszkola. Rodzice są naszymi sojusznikami, a działania nasze są skoordynowane. Wszyscy pracownicy naszej placówki współdziałają ze sobą. Tworzą przyjazną atmosferę, dzięki której dzieci czują się akceptowane i bezpieczne.
7) Nasze przedszkole jest kolorowe i bajeczne. Ciągle doskonalimy swoją bazę lokalową. Sale wyposażone są w nowoczesny sprzęt, nowe meble, pomoce dydaktyczne i piękne zabawki. Nasz plac zabaw zaspokaja potrzeby ruchowe dzieci na świeżym powietrzu i zachęca do zabawy.
8) Dzięki skutecznej promocji nasze przedszkole ma dobrą opinię w środowisku lokalnym. Dobra baza, wyposażenie, estetyka pomieszczeń i otoczenia dopełnia działania dydaktyczno - wychowawcze i wpływa na wysoką ocenę. Placówka inwestuje w nauczycieli, pracowników, bazę lokalowa, a zyskują na tym przede wszystkim dzieci. Przedszkole jest zarządzane w sposób sprawny i nowoczesny, a pracownicy mają satysfakcję ze swojej pracy
9) Dzieci nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej, a ich osiągnięci są stale monitorowane;
10) Nauczycielki dbają o bezpieczeństwo podopiecznych eliminując zagrożenia oraz wzmacniając właściwe zachowania u dzieci;
11)
-
Model absolwenta
Absolwent Przedszkola nr 106 w Warszawie na miarę swego wieku i potencjału rozwojowego jest:
-
często zadaje pytania chcąc zaspokoić swą ciekawość;
-
przejawia aktywność podejmując różne samodzielne zadania;
-
osiągnął optymalny dla swego potencjału rozwojowego poziom wiedzy, umiejętności, sprawności;
-
stara się respektować własne prawa i obowiązki w grupie i w rodzinie;
-
pamięta, że jego prawa kończą się tam, gdzie zaczynają się prawa innych osób;
-
zdaje sobie sprawę z konsekwencji różnych zachowań własnych i innych osób;
-
szanuje własność swoją i cudzą;
-
nie kłamie;
-
zna i stosuje obowiązujące normy kulturalnego zachowania;
-
nie używa brzydkich słów, szanuje innych ludzi, ich odmienność /np. niepełnosprawność;
-
dąży do zdobywania wiedzy, czerpie z tego satysfakcję;
-
Cele uwzględnione w planie rozwoju placówki
-
Zagwarantowanie dziecku optymalnych warunków bezpieczeństwa oraz pomoc w budowaniu pozytywnego obrazu własnego „Ja”;
-
Stymulowanie rozwoju ekspresji twórczej dzieci w różnych obszarach edukacyjnych;
-
Aktywizowanie sfery wyobraźni i fantazji wychowanków;
-
Wspieranie wrażliwości emocjonalnej i świadomości moralnej;
-
Rozwijanie zdolności i talentów dzieci w różnych płaszczyznach działalności poprzez zajęcia obowiązkowe i dodatkowe;
-
Promowanie przedszkola w środowisku lokalnym i ogólnopolskim;
-
W dalszym ciągu aktywizowanie, zwłaszcza nowych rodziców, do udziału w życiu przedszkola.
ROK SZKOLNY 2016/2017
„Rozwijanie zainteresowań czytelniczych, rozwijanie wrażliwości etycznej, wychowanie ku wartościom”.
Cele:
1. Wprowadzenie dzieci w świat literatury;
-
Budzenie zaciekawienia książką poprzez zabawy literacko-teatralne, wycieczki oraz wyeksponowany i atrakcyjny kącik książek w sali a także Kącik Wędrującej Książki;
-
Przygotowanie do nauki czytania, nabywanie kompetencji czytelniczych;
-
Wdrożenie do prób czytania prostych wyrazów i zdań;
-
Budowanie bogatego słownictwa;
-
Kształcenie nawyków czytelniczych, nabywanie nawyku dbania o książki i ich szanowania;
-
Doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem;
-
Rozwijanie i poszerzanie wiedzy o świecie, rozbudzanie ciekawości świata;
-
Rozbudzanie wyobraźni;
-
Ćwiczenie koncentracji uwagi i umiejętności słuchania;
-
Wzmacnianie poczucia własnej wartości dziecka;
-
Budowanie i pogłębianie więzi między rodzicem i dzieckiem;
-
Zaznajomienie dzieci z utworami znanych autorów książek dla dzieci;
-
Zaznajomienie z różnymi gatunkami literackimi (legenda, baśń, bajka, wiersz);
-
Zachęcenie nauczycieli i rodziców do głośnego i systematycznego czytania dzieciom;
-
Przekazywanie za pośrednictwem literatury wartości moralnych - uczenie myślenia i właściwych postaw;
Zadanie
|
Działania
|
Monitorowanie
|
Ewaluacja
|
Przeprowadzanie zajęć o wymienionej tematyce;
Zapewnienie pomocy dydaktycznych niezbędnych do przeprowadzenia zajęć np. filmów, literatury, programów edukacyjnych, itp.
Zorganizowanie wyjścia do biblioteki;
|
-
Poznanie sposobu powstawania książki (film, prezentacja, lekcja biblioteczna), oraz historii i znaczenia pisma dla człowieka;
-
Zapoznanie dzieci z gatunkiem literackim baśń, legenda, bajka
-
Wykorzystanie utworów literackich w rozwijaniu wrażliwości etycznej oraz inspirowaniu działalności plastycznej, muzycznej, teatralnej i słownej.
-
Stosowanie różnorodnych form i metod pracy rozwijających aktywność dziecka poprzez kontakt z literaturą dziecięcą.
-
Wykorzystanie literatury dziecięcej oraz różnorodnych form teatralnych w celu rozwijania u dzieci komunikacji językowej oraz wychowania ku wartościom.
-
Nawiązanie współpracy z biblioteką dla dzieci i młodzieży przy ul. Kuflewskiej
-
Udział w akcji „Cała Polska czyta dzieciom”
-
Wdrożenie do czytania dzieciom przez rodziców – Tydzień głośnego czytania;
-
Założenie biblioteki w sali, wypożyczanie książek chętnym dzieciom;
-
Wykonanie własnej książki w grupie;
-
Udział w akcji „Wędrująca książka”,
-
Spotkanie z poetką Alicją Patey – Grabowską, autorką wierszy dla dzieci – wieczór poetycki;
-
Czytanie utworów przez poetkę;
-
Omówienie genezy powstania utworów;
-
Wspólne śpiewanie piosenek powstałych w oparciu o słowa wierszy Alicji Patey - Grabowskiej.
-
Odzwierciedlenie w formie plastycznej czytanych utworów;
-
Przygotowanie do nauki czytania poprzez:
-
Rozwijanie wrażliwości słuchowej przez dostrzeganie, rozpoznawanie i różnicowanie dźwięków z otoczenia.
-
Kształcenie wymowy, doskonalenie umiejętności wyrazistego mówienia ( regulowanie oddechu, odpowiednie stosowanie pauz , wybrzmienie wszystkich głosek wyrazu itp.
-
Analizę i syntezę dźwiękową wyrazów o prostej budowie fonetycznej ( ćwiczenia słuchu fonetycznego ), wyodrębnienie wybranych głosek na początku, na końcu i w środku wyrazu
-
Wyrabianie spostrzegawczości wzrokowej.
|
-
Zdjęcia
-
scenariusze
-
plany pracy
-
zapisy
w dziennikach
z dziećmi
przedszkolna
-
strona internetowa
-
gazetka przedszkolna
-
wytwory prac dzieci
|
z posiedzeń RP –
wnioski w
protokołach
pracy na zebraniach
z rodzicami
|
|
|
|
|
|
|
Oczekiwane efekty:
Dzieci:
-
Zachowują się i działają jak świadomy czytelnik;
-
Chętnie wypożyczają, czytają i oddają książki w idealnym stanie do biblioteki przedszkolnej jak i miejskiej;
-
Wiedzą jak i gdzie powstaje książka, oraz gdzie można ją kupić lub wypożyczyć;
-
Znają wartości płynące z czytania książek, chętnie słuchają jak czytają rodzice, opiekunowie;
-
Wykonują prace plastyczne na dany temat;
-
Znają różne gatunki literackie;
-
Znają wszystkie litery alfabetu, podejmują próby czytania;
ROK SZKOLNY 2017/18
„Dbam o bezpieczeństwo swoje i innych”
Cele:
-
Wdrożenie w placówce powszechnych zasad postępowania i zaznajomienie dzieci z nimi w celu uniknięcia wypadku;
-
Poszerzenia wiadomości na temat bezpiecznego poruszania się po drodze;
-
Ukazanie niebezpieczeństwa wynikającego z zabawy zapałkami oraz wszelkiego rodzaju urządzeniami elektrycznymi;
-
Promowanie zdrowego stylu życia;
-
Uświadomienie znaczenia odpowiedniego doboru produktów spożywczych dla zdrowia;
-
Kształtowanie nawyków higienicznych, w tym jamy ustnej
-
Wdrożenie do aktywnego wypoczynku, budzenie zainteresowania ruchem, sportem;
-
Poszerzenie wiedzy na temat grzybów jadalnych i trujących, nieznanych owoców, roślin, pokarmów nieznanego pochodzenia, lekarstw;
-
Uświadomienie zagrożeń wynikających ze spotkania z nieznajomymi zwierzętami
-
Nabywanie umiejętności zgodnego współdziałania z rówieśnikami i najbliższym środowiskiem dziecka, zapobieganie złu;
-
Podkreślenie szkodliwości używek (alkohol, papierosy, telewizja) oraz zagrożeń, jakie niesie sieć Internetowa;
-
Nabywane odpowiedzialności za siebie i innych;
-
Wdrażanie do właściwego postępowania w przypadkowych spotkaniach z nieznajomym;
Zadanie
|
Działania
|
Monitorowanie
|
Ewaluacja
|
Kształcenie umiejętności dbania o zdrowie i bezpieczeństwo swoje i osób w swoim otoczeniu;
|
-
Stosowanie różnorodnych metod
i form pracy jako okazje do poruszania tematu bezpieczeństwa.
-
Tworzenie warunków do podejmowania działań o danej tematyce.
-
Aranżacja sal przedszkolnych
-
Ekspozycje prac dzieci w salach i na terenie całej placówki
-
Udział w wybranych konkursach, wystawach
i przeglądach organizowanych
w lokalnym środowisku.
-
Spotkanie z ekspertami w sprawie zdrowia, higieny, bezpieczeństwa (lekarz, policjant, strażak itp.)
-
Wyjścia i wycieczki.
-
Warsztaty dla dzieci.
-
Wyposażenie sal w sprzęt komputerowy i potrzebne rekwizyty.
-
Akcje np. „Czyste powietrze wokół nas”.
-
Zajęcia z gimnastyki
-
Realizacja Programu Profilaktycznego Przedszkola nr 106 „Żyje zdrowo i bezpiecznie”
.
|
-
zdjęcia
-
scenariusze
-
plany pracy
-
zapisy
w dziennikach
przedszkolna
-
strona internetowa
-
gazetka przedszkolna
-
wytwory prac dzieci
|
z posiedzeń RP –
wnioski w
protokołach
pracy na zebraniach
z rodzicami
-
ankieta dla rodziców
-
Quiz dla dzieci
|
|
|
|
|
|
|
Oczekiwane efekty:
Dzieci:
-
Potrafią bawić się bezpiecznie, z dbałością o bezpieczeństwo i zdrowie swoje i innych;
-
Znają zagrożenia wynikające z nadmiernego korzystania z komputera, Internetu, smart fonów, konsoli itp.; Umiejętnie, rozważnie wykorzystuje komputer do pracy i zabawy;
-
Znają podstawowe zasady ruchu drogowego. Potrafią bezpiecznie poruszać się po drodze;
-
Znają zasady zdrowego żywienia i przestrzegają ich;
-
Prowadzą higieniczny tryb życia;
-
Przeciwdziałają agresji, zwalczają przemoc;
-
Biorą udział w zajęciach gimnastycznych, zabawach ruchowych pamiętając że ruch to zdrowie;
ROK SZKOLNY 2018/19
„Eko przedszkolaki to my”
Cele:
-
Uświadomienie, że życie bez kontaktu z przyrodą jest niemożliwe. Wszystko, co jest potrzebne człowiekowi do życia, czerpie on ze środowiska;
-
Wyposażenie w wiedzę dotycząca budowy i czynności życiowych organizmów żywych i oraz ich związków ze środowiskiem;
-
Pogłębienie wiadomości na temat roślin i zwierząt żyjących na ziemi;
-
Uświadomienie, ze każda istota żywa ma prawo do godnego życia;
-
Kształtowanie podstawowych zasad ochrony przyrody;
-
Kształtowanie umiejętności racjonalnego korzystania z odnawialnych i nieodnawialnych zasobów przyrody;
-
Wprowadzenie czystych technologii i racjonalnego wykorzystania zasobów przyrody oraz utylizacji odpadów;
-
Kształtowania własnego „ja” w harmonii ze środowiskiem;
-
Rozwijanie aktywnych form wypoczynku na łonie natury;
-
Kształtowanie poczucia odpowiedzialności za stan środowiska przyrodniczego;
Zadanie
|
Działania
|
Monitorowanie
|
Ewaluacja
|
Wspieranie dzieci w rozumieniu potrzeby ochrony przyrody, wychowanie w duchu poszanowania roślin i zwierząt oraz dbania o środowisko wokół nas.
|
-
Diagnozowanie umiejętności, potrzeb poprzez obserwację dzieci w różnych sytuacjach, analizę wytworów działalności dziecięcej.
-
Dostosowanie wyposażenia sal do potrzeb rozwijania potencjału dzieci.
-
Realizacja projektów, programów DPEE, MPEE, CZYSTE POWIETRZE WOKÓŁ NAS;
-
Stwarzanie warunków do autoprezentacji swoich zainteresowań, hobby na forum grupy, przedszkola, środowiska.
-
Uczestniczenie w konkursach, przeglądach, prezentacjach organizowanych w przedszkolu oraz w środowisku lokalnym.
-
Włączanie rodziców
w działania przedszkola.
-
Uczestniczenie w akcjach proekologicznych: „Sprzątanie świata”, „Zbiórka baterii”, „Wózek za nakrętki”, „Psia gwiazdka”, „Dokarmianie ptaków” i in. ;
-
Organizowanie spacerów, wyjść wycieczek w miejsca ekologiczne;
-
Prowadzenie zajęć tematycznych głównie w kierunku gospodarki odpadami, ochrony zwierząt i ochrony przyrody;
-
Organizowanie warsztatów ekologicznych;
-
Prowadzenie zajęć badawczych, praktycznych, botanicznych (zielone kąciki w Sali, rabaty z kwiatami, warzywami, ziołami);
-
Udział w imprezach plenerowych;
|
-
zdjęcia
-
scenariusze
-
plany pracy
-
zapisy
w dziennikach
karty obserwacji
-
wywiady
z dziećmi
-
dyplomy
-
podziękowania
-
kronika
przedszkolna
-
strona internetowa
-
gazetka przedszkolna
-
wytwory prac i działalności dzieci
-
sprawozdania z realizacji wymienionych programów i przedsięwzięć;
|
z posiedzeń RP –
wnioski w protokołach
pracy na zebraniach
z rodzicami
|
Oczekiwane efekty:
Dzieci:
-
Dostrzegają i rozumieją potrzebę ochrony przyrody;
-
Szanują przyrodę, dostrzegając jej piękno;
-
Uczestniczą w działaniach mających na celu ochronę i zapobieganie dewastacji środowiska;
-
Mają poczucie odpowiedzialności i potrzeby szybkiej reakcji na problemy ekologiczne;
-
Żyją ekologicznie we własnym domu, przedszkole i innych miejscach;
ROK SZKOLNY 2019/2020
„Kreatywny przedszkolak”
Cele:
-
Pobudzenie inicjatywy, inwencji i aktywności własnej dzieci poprzez oddziaływanie na wyobraźnię, fantazję, sferę uczuciowo-intelektualną.
-
Rozwijanie swobodnego, twórczego wyrażania własnych przeżyć i myśli w twórczości i aktywności własnej.
-
Kształtowanie zaangażowanej postawy wobec otaczającego świata oraz uwrażliwianie na jego piękno i wzbudzanie przeżyć estetycznych.
Zadanie
|
Działanie
|
Monitorowanie
|
Ewaluacja
|
Tworzenie warunków do rozwijania aktywności twórczej dzieci w różnorodnych formach działalności.
|
-
Stosowanie różnorodnych metod i form pracy jako inspiracji do podejmowania działań twórczych;
-
Tworzenie warunków do podejmowania działalności artystycznej w korelacji z innymi obszarami edukacji, aranżacja sal przedszkolnych:
- kąciki plastyczne
- kąciki teatralne
- skrzynie skarbów
- ekspozycje prac dzieci w salach i na terenie całej placówki
- ekspozycje dzieł znanych twórców
- galerie, wystawy i wernisaże w przedszkolu i poza nim.
-
Aukcje prac i wytworów dzieci związane z uroczystościami przedszkolnymi i świętami.
-
Przegląd i wystawa prac plastycznych dzieci ze współpracujących przedszkoli.
-
Udział w wybranych konkursach, wystawach i przeglądach organizowanych w środowisku.
-
Bezpośrednie obcowanie ze sztuką:
- Koncerty muzyczne
- Teatrzyki w przedszkolu i wyjścia do teatru.
- Wystawy i pokazy sztuki ludowej
- Wystawy, galerie, wernisaże, koncerty
-
Udział w akcjach organizowanych na terenie przedszkola
|
Diagnozowaniu rezultatów dotyczyć będzie sposobów rozwijania aktywności twórczej dzieci. Zastosowanie narzędzi - Ankiety dla rodziców, -Ankiety dla nauczycieli.
- Karty obserwacji dzieci.
-Karty kontroli dokumentacji nauczyciela,
-Arkusze diagnostyczne do testu na dojrzałość szkolną dzieci,
hospitację diagnozującą i doradczo-doskonalącą, oceniającą analizę dokumentów i danych oraz narzędzia zawarte w programach własnych nauczycielek służące do ich ewaluacji.
|
Ewaluacja prowadzona na bieżąco a wyniki zostaną przedstawione na Radzie Pedagogicznej podsumowującej pracę, w danym roku oraz na zebraniach z rodzicami w poszczególnych grupach
|
Oczekiwane efekty :
Dzieci:
-
Znają różnorodne techniki plastyczne;
-
Znają różnorodne formy i środki wyrazu artystycznego;
-
Potrafią posługiwać się różnorodnymi materiałami i narzędziami w realizacji własnych zamierzeń artystycznych;
-
Potrafią wyrażać swoje stany emocjonalne i przeżycia poprzez różnorodne formy wyrazu;
-
Wykazują inwencję, aktywność w pracach, wytworach i działalności własnej.
ROK SZKOLNY 2020/2021
"Świat wokół nas – bawi i uczy. Zabawy z matematyką”
Cele:
-
Rozbudzanie dziecięcej aktywności i samodzielności poprzez działanie z zakresu edukacji matematycznej;
-
Rozwijanie umiejętności praktycznego zastosowania kompetencji matematycznych w codziennym życiu;
-
Stworzenia warunków sprzyjających zdobywaniu kompetencji matematycznych w toku zabawy;
-
Budowanie dziecięcej wiedzy o świecie technicznym oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych;
-
Kształtowanie odporności emocjonalnej koniecznej do radzenia sobie z zadaniami o charakterze matematycznym;
Zadanie
|
Działanie
|
monitorowanie
|
ewaluacja
|
Wspomaganie rozwoju umysłowego dziecka poprzez wprowadzanie go w świat pojęć matematycznych oraz rozwijanie zainteresowania otaczającym człowieka światem przyrody
|
-
Umieszczenie w kąciku dla rodziców artykułów nt. „Wspomagania umiejętności matematycznych dzieci”
-
Zorganizowanie zajęć otwartych, koleżeńskich, warsztatów dla rodziców i nauczycieli prezentujących metody i form pracy z dzieckiem z zakresu treści matematycznych zawartych w podstawie programowej
-
Udział dzieci w przedszkolnym konkursie plastycznym o tematyce związanej z edukacją matematyczną
-
Systematyczne prowadzenie zajęć matematycznych oraz zabaw matematyką
stosowanie zróżnicowanych form i metod pracy z dziećmi w zakresie rozwijania koordynacji wzrokowo-ruchowej, różnicowania strony prawej, lewej kształtowania spostrzegawczości, orientacji w przestrzeni, i innych umiejętności, które są związane z matematyką
-
Stworzenie kącików matematycznych w salach poszczególnych grup
-
Systematyczne prowadzenie pracy indywidualnej z dziećmi mającymi trudności oraz dziećmi wykazującymi szczególne uzdolnienia w zakresie matematyki
uwrażliwienie na odbieranie i rozumienie treści przekazywanych przez niewerbalne środki wyrazu: ruch, ciało, mimika pomagających w kształtowaniu orientacji w obrębie swojego ciała i przestrzeni
-
Stosowanie elementów programu E. Gruszczyk – Kolczyńskiej i E. Zielińskiej „Dziecięca Matematyka;
-
Zorganizowanie konkursów międzygrupowych w zakresie rozumienia treści matematycznych;
-
Organizowanie zajęć plastycznych, których wyjściem do działań jest symbol graficzny;
organizowanie zabaw ruchowych w połączeniu z pojęciami z zakresu matematyki
-
Wprowadzenie do zabaw i zajęć wychowawczo-dydaktycznych ćwiczeń z zakresu edukacji kinezjologicznej „Gimnastyka mózgu”;
-
Organizacja Grupowych Dni Kolorów i Figur Geometrycznych
-
Realizowanie zagadnień zawartych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego.
|
Diagnozowaniu rezultatów dotyczyć będzie sposobów rozwijania aktywności matematycznej dzieci. Zastosowanie narzędzi - Ankiety dla rodziców, -Ankiety dla nauczycieli.
- Karty obserwacji dzieci.
-Karty kontroli dokumentacji nauczyciela,
-Arkusze diagnostyczne do testu na dojrzałość szkolną dzieci,
hospitację diagnozującą i doradczo-doskonalącą, oceniającą analizę dokumentów i danych oraz narzędzia zawarte w programach własnych nauczycielek służące do ich ewaluacji.
|
Ewaluacja prowadzona na bieżąco a wyniki zostaną przedstawione na Radzie Pedagogicznej podsumowującej pracę, w danym roku oraz na zebraniach z rodzicami w poszczególnych grupach
|
Oczekiwane efekty :
Dzieci:
-
Posiadają zdolność do rozumowania operacyjnego na poziomie konkretu;
-
Potrafią liczyć podane elementy;
-
Posiadają odporność emocjonalną;
-
Wykazują odpowiednią sprawność manualną, zdolność spostrzegania i koordynację wzrokowo – ruchowa.
W naszym przedszkolu dziecko:
1. Poznaje swoje prawa i obowiązki.
2. Czuje się bezpiecznie.
3. Rozwija się twórczo.
4. Ma możliwość indywidualnego rozwoju i osiąga sukces.
5. Uczy się dostrzegać swoje mocne strony.
6. Buduje pozytywny obraz samego siebie.
7. Uczy się dostrzegać potrzeby innych ludzi.
W naszym przedszkolu rodzice:
1. Uzyskują pomoc specjalistów.
2. Otrzymują obiektywną ocenę postępów i niepowodzeń dziecka.
3. Mogą być z dzieckiem w trudnych sytuacjach.
4. Mówić otwarcie o swoich spostrzeżeniach o pracy przedszkola.
5. Może bezpośrednio rozmawiać z nauczycielami o trudnych sprawach wychowawczych.
6. Mogą czynnie uczestniczyć w życiu przedszkola.
7. Rodzice czynnie wpierają przedszkole w jego działaniach: finansowa pomoc dla przejawianych inicjatyw, chętnie współpracują z nauczycielami, oferują wszechstronną pomoc.
8. Znają rodzaj trudności wychowawczych swojego dziecka w kontekście grupy rówieśniczej.
9. Poznają w trakcie obserwacji i czynnego udziału w zajęciach, imprezach i uroczystościach poziom rozwoju emocji swojego dziecka.
10. Rozumieją rolę przedszkola w zacieśnianiu więzi emocjonalnej z rodziną i angażują się w nią.
11. Znają prawa i obowiązki dziecka oraz własne.
12. Potrafią skorzystać z oferowanej przez placówkę pomocy psychologa i logopedy.
W naszym przedszkolu nauczyciele:
1. Aktywnie realizują zadania przedszkola określone w dokumentach wewnętrznych przedszkola;
2. Podejmują działania innowacyjne. Są aktywni i twórczy;
3. Piszą i realizują programy własne, dostosowane do potrzeb grupy i placówki;
4. Współpracują z rodzicami i środowiskiem lokalnym;
5. Nauczyciele wykorzystują metody aktywne w pracy;
6. Pozyskują rodziców do efektywnych działań na rzecz przedszkola;
7. Monitorują efektywność własnej pracy-samokontrola;
8. Dzielą się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami;
9. Nauczyciele uzyskują kolejne stopnie awansu zawodowego;
Placówka:
1. Potrafi pozyskać rodziców do efektywnych działań na rzecz przedszkola;
2.Posiada swoich sympatyków (sponsorów) pomagających w pracy dydaktyczno-wychowawczej;
3. Rozszerza współpracę o środowisko lokalne, ogólnopolskie i zagraniczne;
4. Wszelkie przedsięwzięcia monitoruje i przeprowadza ewaluację swojej pracy;
5. Wychodzi naprzeciw potrzebom emocjonalno-społecznym swoich wychowanków;
6. Posiada, pisane przez nauczycielki, programy własne, dostosowane do potrzeb grupy i placówki;
7. Zarządzanie przedszkolem zapewnia odpowiednie warunki do rozwoju dzieci, indywidualnej i zespołowej pracy nauczycieli, jakości pracy i rozwojowi przedszkola;
Podsumowania końcowe:
1. Koncepcja pracy przedszkola jest otwarta i może ulegać modyfikacji;
2. Koncepcja pracy przedszkola jest uzupełnieniem zadań określonych w statucie;
3. Koncepcję pracy zatwierdza do realizacji Rada Pedagogiczna;
4. Zamiany mogą być dokonywane na wniosek Rady Pedagogicznej, dyrektora Przedszkola i Rady Rodziców;
5. Koncepcja jest realizowana we współpracy z rodzicami;
6. Koncepcja pracy przedszkola obowiązuje od dnia zatwierdzenia;