STATUT
PRZEDSZKOLA NR 106
DZIELNICY TARGÓWEK
M. st. WARSZAWY
ul. Trocka
Warszawa 30.09.2021 r.
Spis treści
ROZDZIAŁ 1 Postanowienia ogólne (§1 - §3) 2
ROZDZIAŁ 2 Cele i zadania przedszkola (§ 4 - §8) 5
ROZDZIAŁ 3 Sposób realizacji zadań przedszkola (§9 - §13 ) 8
ROZDZIAŁ 4 Formy współdziałania z rodzicami (§14) 12
ROZDZIAŁ 5 Organy przedszkola oraz ich kompetencje(§15 -§18 ) 14
ROZDZIAŁ 6 Organizacja pracy przedszkola (§19 - § 23) 17
ROZDZIAŁ 7 Zadania nauczycieli i innych pracowników przedszkola (§24 - §27) 22
ROZDZIAŁ 8 Prawa i obowiązki dzieci (§28-(§29) 25
ROZDZIAŁ 9 Postanowienia końcowe (§30) 26
Załącznik nr 1 28
ROZDZIAŁ 1
Postanowienia ogólne
§1
Podstawa prawna:
-
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. PRAWO OŚWIATOWE (Dz. U. z 2021 r. poz. 1082),
-
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. PRZEPISY WPROWADZAJĄCE USTAWĘ PRAWO OŚWIATOWE (Dz. U. z 2017 r. poz. 60, 949 i 2203, z 2018 r. poz. 2245 oraz z 2019 r. poz. 1287),
-
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2020 r. poz. 1327 oraz z 2021 r. poz. 4 i 1237),
4.Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz.U. 2001 nr 61 poz. 624)
-
Konwencja o prawach dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r. (Dz. U. z 1991 r. Nr 120, poz. 526 ze zmianami),
-
Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie „Zasad techniki prawodawczej” (Dz. U. 2002 Nr 100, poz. 908),
-
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej, przyspasabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz. U. z 2017r. , poz. 356),
-
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i przedszkoli z dnia 17 marca 2017. (Dz. U. 2019 poz. 502),
-
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 12 sierpnia 2020 r.
w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz. U.
2020 poz. 1386),
-
Obwieszczenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 maja 2020 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach (Dz. U. z 2020 r. poz. 983),
-
Obwieszczenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 lipca 2020 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. 2020 poz. 1280),
-
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci
i młodzieży (Dz. U. z 2017 r., poz. 1616, z 2020 r. poz. 1537 oraz z 2021 r. poz. 1571. ),
-
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz. U. 2017 r. poz. 1646 oraz z 2019 r. poz. 1664),
-
Obwieszczenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 lipca 2020 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U. 2020 r. poz. 1309).
-
Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. - Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. 1964 nr 9, poz. 59).
-
Ustawa z 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (tekst jedn.: Dz.U. z 2018 r. poz. 1990 ze zm.) - art. 43.
§2
-
Ilekroć w dalszej części Statutu jest mowa o:
-
przedszkolu/placówce – należy przez to rozumieć Przedszkole nr 106 z siedzibą w Warszawie, przy ulicy Trockiej 4, 03-563 Warszawa;
-
Dyrektorze – należy przez to rozumieć Dyrektora Przedszkola nr 106 w Warszawie;
-
Radzie Pedagogicznej – należy przez to rozumieć Radę Pedagogiczną Przedszkola nr 106 w Warszawie;
-
Ustawie – należy przez to rozumieć ustawę Prawo oświatowe z dnia 14 grudnia 2016 roku (Dz. U. z 2017, poz. 59);
-
Statucie – należy przez to rozumieć Statut Przedszkola nr 106 w Warszawie;
-
Wychowankach – należy przez to rozumieć dzieci realizujące wychowanie przedszkolne;
-
Rodzicach – należy przez to rozumieć także prawnych opiekunów dziecka oraz osoby (podmioty) sprawujące pieczę zastępczą nad dzieckiem;
-
Nauczycielu – wychowawcy – należy przez to rozumieć nauczyciela, któremu opiece powierzono grupę w przedszkolu;
-
organie sprawującym nadzór pedagogiczny – należy przez to rozumieć Mazowieckiego Kuratora Oświaty;
-
organie prowadzącym – należy przez to rozumieć Miasto Stołeczne Warszawa, w nim Dzielnica Targówek z siedzibą ul. Ludwika Kondratowicza 20, 00-983 Warszawa;
-
MEN – należy przez to rozumieć Ministerstwo Edukacji Narodowej.
§3
-
Przedszkole używa pieczęci:
-
okrągłej – małej z godłem państwa i napisem w otoku:
„Przedszkole nr 106 w Warszawie”;
-
podłużnej z napisem:
Przedszkole nr 106
03-563 Warszawa, ul. Trocka 4
tel./fax: (22) 679-67-99.
-
Przedszkole używa również innych pieczęci zgodnie z wykazem i wzorami znajdującymi się w dokumentacji przedszkola zgodnej z jednolitym rzeczowym spisem akt.
-
Wymienione w ust. 1 i 2 pieczęci mogą być używane tylko przez osoby do tego upoważnione.
-
Przedszkole używa skrótu: P106.
ROZDZIAŁ 2
Cele i zadania przedszkola
§4
-
Przedszkole realizuje cele i zadania określone w podstawie programowej wychowania przedszkolnego, w tym zadania profilaktyczno-wychowawcze.
-
Celem przedszkola jest ukierunkowywanie rozwoju dziecka oraz jego wczesna edukacja zgodnie z wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwojowymi, w relacjach ze środowiskiem społeczno-kulturowym i przyrodniczym.
-
Przedszkole podejmuje niezbędne działania w celu tworzenia optymalnych warunków realizacji działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej, zapewnienia każdemu dziecku warunków niezbędnych do jego rozwoju, podnoszenia jakości pracy jednostki i jej rozwoju organizacyjnego. Działania te dotyczą:
-
efektów w zakresie kształcenia, wychowania i opieki oraz realizacji celów i zadań statutowych;
-
organizacji procesów kształcenia, wychowania i opieki;
-
tworzenia warunków do rozwoju i aktywności dzieci;
-
współpracy z rodzicami i środowiskiem lokalnym;
-
zarządzania przedszkolem.
-
Zadaniem przedszkola jest umożliwienie dzieciom osiągnięcie dojrzałości szkolnej w aspekcie
rozwoju fizycznego, poznawczego, emocjonalnego i społecznego.
-
Zadaniem przedszkola jest w szczególności:
-
pełna realizacja programów wychowania przedszkolnego i dostosowanie treści, metod i organizacji poszczególnych zajęć do możliwości psychofizycznych dzieci;
-
promowanie zdrowego stylu życia i przeciwdziałanie współczesnym zagrożeniom;
-
organizowanie w uzgodnieniu z rodzicami nauki religii;
-
umożliwianie dzieciom należącym do mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym, podtrzymywanie i rozwijanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej w integracji ze środowiskiem szkolnym;
-
udzielanie dzieciom i rodzicom pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
-
organizowanie kształcenia specjalnego dla dzieci z niepełnosprawnością;
-
umożliwienie dzieciom rozwijania zainteresowań i uzdolnień;
-
zapewnienie dzieciom bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu w oddziale
przedszkolnym.
§5
-
Przedszkole udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
-
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna prowadzona w przedszkolu polega na rozpoznawaniu i zaspakajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci, możliwości psychofizycznych i czynników środowiskowych wpływających na funkcjonowanie w przedszkolu.
-
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w przedszkolu jest udzielana w trakcie bieżącej, codziennej pracy z dzieckiem oraz przez zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów[1].
-
Pomoc psychologiczno – pedagogiczną organizuje Dyrektor przedszkola.
-
O potrzebie objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną informuje się rodziców dziecka niezwłocznie, w formie pisemnej, z uwzględnieniem form, okresu udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej oraz wymiarze godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane.
-
Rodzice dziecka, które ma zostać objęte pomocą psychologiczno - pedagogiczną zobowiązani są wyrazić pisemną zgodę na jej udzielenie.
-
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest organizowana i udzielana we współpracy z rodzicami dziecka, rejonową poradnią psychologiczno-pedagogiczną, placówkami doskonalenia zawodowego nauczycieli oraz innymi instytucjami i organizacjami pozarządowymi.
-
Przedszkole organizuje i udziela rodzicom dzieci i nauczycielom pomocy psychologiczno-
pedagogicznej polegającej na wspieraniu ich w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i
wychowawczych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych.
-
Szczegółowe zasady organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu określają odrębne przepisy.
§6
-
Przedszkole organizuje naukę i opiekę dla dzieci z niepełnosprawnością w formie kształcenia specjalnego w integracji ze środowiskiem przedszkolnym.
-
Przedszkole organizuje opiekę nad dziećmi niepełnosprawnymi, odpowiednio do ich potrzeb oraz możliwości przedszkola poprzez:
-
realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu;
-
dostosowanie programu wychowania przedszkolnego do indywidualnych potrzeb i możliwości dzieci;
-
dostosowanie warunków organizacji nauczania, wychowania i opieki;
-
dostosowanie metod i form pracy z dzieckiem.
3. W przedszkolu może być organizowane wczesne wspomaganie rozwoju na podstawie opinii z publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej o potrzebie wczesnego wspomagania.
-
opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka wydają zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych.
-
warunki organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dziecka oraz kwalifikacje wymagane od osób prowadzących wczesne wspomaganie, a także formy współpracy z rodziną określają przepisy Rozporządzenie MEN z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz. U. poz. 1635).
4. Szczegółowe warunki organizowania nauki i opieki dzieci z niepełnosprawnością, określają odrębne
przepisy.
§7
-
Dzieci niebędące obywatelami polskimi oraz obywatele polscy, którzy pobierali naukę w przedszkolach funkcjonujących w systemach oświatowych innych państw, korzystają z nauki i opieki na warunkach określonych w odrębnych przepisach.
-
Przedszkole zapewnia integrację dzieci niebędących obywatelami polskimi ze środowiskiem przedszkolnym i wspomaga ich w pokonaniu trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z kształceniem za granicą.
&8
-
Przedszkole organizuje zajęcia religii.
-
Podstawą udziału ucznia w zajęciach z religii jest życzenie wyrażone przez rodzica w formie pisemnego oświadczenia.
-
Zasady organizacji religii w przedszkolu określają odrębne przepisy.
ROZDZIAŁ 3
Sposób realizacji zadań przedszkola
§9
-
Praca wychowawcza, dydaktyczna i opiekuńcza w przedszkolu prowadzona jest
w oparciu o obowiązującą podstawę wychowania przedszkolnego, zgodnie z przyjętymi programami wychowania przedszkolnego dla poszczególnych grup.
-
Szczegółowe zadania przedszkola i sposób ich realizacji ustalone są w rocznym planie pracy przedszkola oraz w miesięcznych planach pracy poszczególnych oddziałów.
-
Przedszkole wspomaga rodzinę w wychowaniu dziecka i przygotowaniu go do nauki w szkole poprzez:
-
Pomoc w rozpoznawaniu możliwości rozwojowych dziecka i w podjęciu wczesnej, interwencji specjalistycznej;
-
informowanie na bieżąco o postępach i zachowaniach dziecka, osiąganych przez nie sukcesach i niepowodzeniach;
-
prowadzenie działalności diagnostycznej w zakresie rozwoju dziecka.
-
informowanie o objawach wskazujących na konieczność konsultacji z określonymi specjalistami;
-
uzgadnianie wspólnie z rodzicami kierunków i zakresu zadań realizowanych w przedszkolu i w poszczególnych oddziałach;
-
upowszechnianie wiedzy pedagogiczno-psychologicznej w różnych formach;
-
stworzenie dziecku warunków umożliwiających nabywanie umiejętności poprzez działanie, odkrywanie i badanie;
-
organizowanie procesu wychowawczo – dydaktycznego i opiekuńczego z uwzględnieniem i przestrzeganiem praw dziecka;
-
organizowanie zajęć korekcyjno – kompensacyjnych.
§10
-
Dzieciom, którym z powodu warunków rodzinnych lub losowych potrzebna jest stała lub doraźna
pomoc materialna, może być taka pomoc udzielona w następujący sposób:
-
Dyrektor przedszkola może o taką pomoc wystąpić do właściwego dla miejsca zamieszkania dziecka Ośrodka Pomocy Rodzinie;
-
jeżeli o udzielenie pomocy zwraca się osobiście do OPR rodzic lub opiekun, Dyrektor przedszkola zobowiązany jest w tym przypadku do udzielenia informacji lub pomocy w załatwieniu sprawy;
-
jednorazowej pomocy może udzielić, na wniosek zainteresowanego rodzica rada rodziców z własnych środków lub organizując akcje na rzecz będącego w potrzebie.
§11
1. Sposób sprawowania opieki nad dziećmi w czasie zajęć w przedszkolu:
-
opiekę nad dziećmi w trakcie całego ich pobytu w przedszkolu sprawują nauczyciele;
-
rozkład dnia w przedszkolu uwzględnia równomierne rozłożenie zajęć w ciągu całego dnia i ich różnorodność, w tym pobyt w ogrodzie przedszkolnym;
-
dzieci mają zapewniony codzienny odpoczynek w określonej formie: dzieci młodsze – leżakowanie, dzieci starsze – zajęcia relaksacyjne i wyciszające;
-
zapewnia się codzienny pobyt na świeżym powietrzu, o ile pozwalają na to warunki pogodowe;
-
sale zajęć posiadają właściwą powierzchnię, oświetlenie, wentylację i ogrzewanie oraz:
-
w salach zajęć zapewnia się temperaturę co najmniej 18ºC;
-
w przypadku niższej temperatury, Dyrektor przedszkola zawiesza zajęcia na czas oznaczony i powiadamia o tym organ prowadzący,
-
Dyrektor za zgodą organu prowadzącego może zawiesić zajęcia, jeśli temperatura zewnętrzna, mierzona o godz. 21.00 w dwóch kolejnych dniach poprzedzających zawieszenie zajęć wynosi - 15ºC lub jest niższa, a także w przypadku wystąpienia na danym terenie zdarzeń, które mogą zagrozić zdrowiu dzieci;
-
stoliki, krzesełka i wyposażenie sal dostosowane są do wzrostu dzieci i rodzaju ich działalności.
-
dzieci na pobyt całodzienny korzystają z posiłków przygotowanych w przedszkolu, estetycznie podanych, zgodnych z normami żywieniowymi;
-
korzystanie z posiłków przez dzieci na pobyt skrócony oraz przez dzieci alergiczne, uzgadniane jest indywidualnie z rodzicami dziecka, z uwagi na zapewnienie prawidłowej organizacji pracy przedszkola;
-
wobec wychowanków na terenie placówki nie są stosowane żadne zabiegi medyczne oraz nie podaje się żadnych leków, z uwagi na brak profesjonalnej opieki medycznej,
-
w przypadku choroby zakaźnej dziecka, rodzice zobowiązani są do powiadomienia o tym nauczycielki lub dyrektora placówki, a po każdej chorobie zakaźnej przedłożyć zaświadczenie od lekarza o zdolności dziecka do uczęszczania do przedszkola;
-
w razie nieszczęśliwego wypadku podczas pobytu dziecka w przedszkolu, nauczycielka zobowiązana jest :
-
udzielić pierwszej pomocy, a w razie konieczności wezwać pogotowie ratunkowe;
-
niezwłocznie powiadomić Dyrektora przedszkola;
-
powiadomić rodziców dziecka, w razie nieobecności Dyrektora - Wicedyrektora;
-
o zaistniałym zdarzeniu poinformować drugiego nauczyciela prowadzącego grupę;
-
sporządzić notatkę ze zdarzenia.
2. Dyrektor jest zobowiązany powiadomić o wypadku śmiertelnym, ciężkim i zbiorowym niezwłocznie
prokuratora i kuratora oświaty, a w przypadku zbiorowego zatrucia, niezwłocznie państwowego
inspektora sanitarnego.
§12
1. Zasady sprawowania opieki w czasie zajęć poza terenem przedszkola:
-
w trakcie zajęć poza terenem przedszkola, opiekę nad dziećmi sprawuje nauczyciel wraz z osobą pomagającą, którą może być inny pracownik przedszkola lub rodzic.
-
Na 1 osobę dorosłą może przypadać maksymalnie 10 dzieci z zastrzeżeniem, iż zawsze musi być nie mniej niż 2 opiekunów;
-
przy organizacji zajęć, imprez i wycieczek poza terenem przedszkola liczbę opiekunów oraz sposób zorganizowania opieki ustala się, uwzględniając wiek, stopień rozwoju psychofizycznego, stan zdrowia osób powierzonych opiece przedszkola, a także specyfikę zajęć, imprez i wycieczek oraz warunki, w jakich będą się one odbywać;
-
kryteria te uwzględnia się przy ustalaniu programu zajęć, imprez i wycieczek;
-
osobą uprawnioną do prowadzenia wycieczki dydaktycznej, krajoznawczej i rekreacyjnej (spaceru) jest nauczyciel;
-
każda wycieczka jest organizowana zgodnie z ogólnym regulaminem wycieczek i spacerów obowiązującym w przedszkolu;
-
z w/w regulaminem są zapoznani rodzice;
-
każdorazowo, bezpośrednio przed wycieczką, regulamin omawiany jest z dziećmi w niej uczestniczącymi;
-
każda wycieczka musi być zgłoszona na druku „karta wycieczki”;
-
rodzice muszą wyrazić pisemną zgodę na uczestnictwo dziecka w wycieczce;
-
w trakcie wyjść dzieci poza teren przedszkola, nauczyciel zobowiązany jest do ścisłego przestrzegania przepisów o ruchu drogowym i zapoznawania z nimi dzieci przed wyjściem w teren;
-
każdy nauczyciel wychodząc z dziećmi poza teren przedszkola jest zobowiązany do każdorazowego odnotowania tego faktu w zeszycie wyjść z dziećmi;
-
przed każdym wyjściem do ogrodu przedszkolnego, teren musi być sprawdzony przez nauczyciela lub innego pracownika przedszkola;
-
jeśli miejsce, w którym mają być prowadzone zajęcia lub stan znajdujących się na nim urządzeń technicznych może stwarzać zagrożenia dla bezpieczeństwa dzieci, nauczyciel obowiązany jest nie dopuścić do zajęć lub przerwać je, wyprowadzając dzieci z miejsca zagrożenia oraz powiadomić o tym niezwłocznie Dyrektora przedszkola;
-
teren zabaw wokół budynku przedszkola musi być ogrodzony;
-
Dyrektor raz w roku dokonuje kontroli całego obiektu i terenu wokół niego pod kątem bezpieczeństwa;
-
z przeprowadzonej kontroli sporządza się protokół.
§13
Zasady przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola:
-
Dzieci przyprowadzają i odbierają z przedszkola rodzice lub osoby przez nich upoważnione, zapewniające dzieciom pełne bezpieczeństwo.
-
Rodzice mogą w formie pisemnej upoważnić inną pełnoletnią osobę przyprowadzającą i odbierającą dziecko z przedszkola. Upoważnienie powinno zawierać pełne dane osobowe osoby odbierającej,
nr i serię dowodu osobistego oraz podpis. Upoważnienie jest skuteczne w danym roku szkolnym uczęszczania dziecka do przedszkola i może zostać odwołane lub zmienione w każdej chwili.
-
Osoba przyprowadzająca dziecko do przedszkola powinna w szatni przygotować je do pobytu w przedszkolu, a następnie przekazać pracownikowi placówki, który odprowadzi je do sali zajęć. Od momentu przekazania odpowiedzialność za bezpieczeństwo dzieci ponosi przedszkole.
-
Obowiązkiem rodziców lub osób upoważnionych przez nich do odbioru dziecka jest punktualne przyprowadzanie i odbieranie dziecka w godzinach pracy placówki.
-
W przypadku nieodebrania dziecka z przedszkola przez rodziców lub upoważnione do tego osoby w godzinach pracy placówki, nauczyciel sprawujący opiekę nad dzieckiem, postępuje zgodnie z obowiązującą w przedszkolu „Procedurą przyprowadzania i odbierania dzieci z Przedszkola nr 106”.
-
Jeśli niepunktualne odbieranie dziecka ma charakter nagminny, Dyrektor, działając na podstawie art. 572 §1 ustawy z 17 listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego[2], może zawiadomić sąd rodzinny o niewywiązywaniu się przez rodziców z obowiązków nałożonych na nich przez art. 95 i art. 96 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego[3], określających obowiązki rodziców względem dziecka.
-
Nauczyciel ma obowiązek osobiście sprawdzić, kto odbiera dziecko z przedszkola.
-
Rodzice przejmują odpowiedzialność prawną za bezpieczeństwo dziecka odbieranego z przedszkola przez upoważnioną przez nich osobę.
-
Życzenie rodziców dotyczące nie odbierania dziecka przez jednego z rodziców musi być poświadczone przez orzeczenie sądowe /sentencję sądu/.
-
Przedszkole może odmówić wydania dziecka w przypadku, gdy stan osoby upoważnionej do odbioru dziecka (np. upojenie alkoholowe lub wskazujący na spożycie środków odurzających) będzie wskazywał, że nie jest ona w stanie zapewnić dziecku bezpieczeństwa.
-
Szczegółowe zasady przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola reguluje „Procedura przyprowadzania i odbierania dzieci z Przedszkola nr 106 w Warszawie”, z uwzględnieniem:
-
sytuacji, które uzasadniają odmowę wydania dziecka z przedszkola oraz trybu postępowania w przypadku odmowy;
-
zasad upoważniania osób do odbioru dziecka z przedszkola oraz wzór upoważnienia;
-
trybu postępowania w sytuacji, gdy dziecko nie zostanie odebrane z przedszkola[4].
ROZDZIAŁ 4
Formy współdziałania z rodzicami
§14
-
Rodzice mają prawo do:
-
uznania ich prymatu jako „pierwszych nauczycieli” swoich dzieci;
-
dostępu do informacji dotyczących organizacji kształcenia i wychowywania ich dzieci;
-
rzetelnej informacji o postępach i zachowaniu dziecka;
-
wsparcia ze strony nauczycieli przedszkola w razie problemów wychowawczych;
-
partnerskiego współdziałania i aktywnego wpływania poprzez swoich przedstawicieli na sprawy przedszkola;
-
zapoznania się z realizowanym programem i planami pracy w danym oddziale;
-
wyrażania i przekazywania opinii i wniosków na temat pracy przedszkola Dyrektorowi, organowi prowadzącemu i nadzorującemu poprzez swoje przedstawicielstwa, np. Radę Rodziców;
-
uzyskania informacji o stanie gotowości szkolnej swojego dziecka.
-
Rodzice mają obowiązek:
-
wychowywać swoje dzieci w sposób odpowiedzialny, z poszanowaniem godności dziecka i nie zaniedbywać ich;
-
starać się wzmacniać wysiłki przedszkola ukierunkowane na wszechstronny rozwój wychowanków;
-
dbać o regularne uczęszczanie dziecka do przedszkola, informować nauczyciela wychowawcę
o przyczynach nieobecności dziecka;
-
angażować się, jako partnerzy w działania przedszkola, aktywnego udziału w wyborach
i współdziałaniu w Radzie Rodziców;
-
informować nauczycieli i Dyrektora o sprawach mogących mieć wpływ na zachowanie i postępy dziecka;
-
terminowo wnosić opłaty w przedszkolu wg wysokości i zasad ustalonych przez organ prowadzący;
-
przestrzegać czasu pracy przedszkola;
-
przyprowadzać do przedszkola zdrowe dzieci;
-
zapewnić regularne uczęszczanie do przedszkola dzieciom podlegającym obowiązkowi rocznego przygotowania przedszkolnego;
-
Do form współpracy przedszkola z rodzicami należą:
-
zebrania ogólne i grupowe, nie rzadziej niż trzy razy w ciągu roku szkolnego;
-
konsultacje i rozmowy indywidualne z dyrektorem, nauczycielami, psychologiem, logopedą;
-
zajęcia otwarte, dwa razy w roku w każdym oddziale;
-
imprezy, uroczystości przedszkolne, zgodnie z planem pracy przedszkola na dany rok szkolny;
-
warsztaty i szkolenia;
-
kącik informacyjny dla rodziców;
-
wystawy prac plastycznych dzieci;
-
dni adaptacyjne dla nowoprzyjętych dzieci, przed rozpoczęciem danego roku szkolnego.
ROZDZIAŁ 5
Organy przedszkola i ich kompetencje
§15
-
Organami przedszkola są:
-
Dyrektor;
-
Wicedyrektor;
-
Rada Pedagogiczna;
-
Rada Rodziców.
-
Do kompetencji Dyrektora oraz wicedyrektora przedszkola należy:
-
kierowanie bieżącą działalnością przedszkola, reprezentowanie go na zewnątrz;
-
sprawowanie nadzoru pedagogicznego w stosunku do zatrudnionych w przedszkolu nauczycieli;
-
sprawowanie opieki nad dziećmi oraz stwarzanie warunków dla ich harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne;
-
przewodniczenie Radzie Pedagogicznej i realizowanie jej uchwał oraz uchwał Rady Rodziców podjętych w ramach ich kompetencji stanowiących;
-
dysponowanie środkami określonymi w planie finansowym przedszkola zaopiniowanym przez Radę Pedagogiczną i ponoszenie odpowiedzialności za ich prawidłowe wykorzystanie;
-
zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu w przedszkolu, a także bezpiecznych i higienicznych warunków uczestnictwa w zajęciach organizowanych przez Przedszkole poza obiektem do niego należącym;
-
prowadzenie i przechowywanie dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej.
-
prowadzenie i przechowywanie dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej;
-
realizowanie ustawowych zadań zabezpieczenia i ustalanie zasad przetwarzania danych osobowych, osób, których dane dotyczą, w szczególności dane osobowe uczniów, wychowanków, rodziców oraz pracowników i współpracowników Przedszkola;
-
dyrektor jako administrator, w procesach przetwarzania danych uwzględnia charakter, zakres, kontekst i cele przetwarzania oraz ryzyko naruszenia praw lub wolności osób fizycznych o różnym prawdopodobieństwie i wadze zagrożenia. Jednocześnie zatwierdza i wdraża odpowiednie środki techniczne i organizacyjne, aby przetwarzanie odbywało się zgodnie z przepisami prawa ochrony danych osobowych, a także poddawane systematycznym przeglądom i aktualizacji. Realizuje ustawowe zadania zabezpieczenia i ustala zasady przetwarzania danych osobowych, osób których dane dotyczą, w szczególności dane osobowe osób korzystających z pomocy poradni, rodziców, opiekunów prawnych oraz pracowników i współpracowników placówki;
-
dyrektor sprawuje nadzór poprzez wyznaczenie Inspektora Ochrony Danych Osobowych realizującego przepisy prawa ochrony danych osobowych w zakresie zadań wymienionych w ust.1 pkt 1. Inspektor Ochrony Danych Osobowych podlega bezpośrednio administratorowi zgodnie z przepisami prawa o ochronie danych osobowych;
-
wykonywanie innych zadań związanych z pracą nauczycieli i pracowników obsługi i administracji
-
Dyrektor przyjmuje skargi i wnioski dotyczące organizacji pracy przedszkola, przekazane na piśmie, drogą elektroniczną lub złożone ustnie do protokołu.
[1] Zmiana dokonana Uchwałą Nr 02/2021/2022 z dnia 30.09.2021 r. w sprawie wprowadzenia zmian do statutu P106 na podstawie Obwieszczenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 lipca 2020 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. 2020 poz. 1280).
[2] Zmiana dokonana Uchwałą nr 02/2021/2022 z dnia 30.09.2021 r. w sprawie wprowadzenia zmian do statutu P106 na podstawie Ustawy z 17 listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (Dz. U. 1964 nr 43, poz. 296).
[3] Zmiana dokonana Uchwałą nr 02/2021/2022 z dnia 30.09.2021 r. w sprawie wprowadzenia zmian do statutu P106 na podstawie Ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. - Kodeks rodzinny i opiekuńczy (tekst jedn.: Dz.U. z 2017 r. poz. 682 ze zm.)).