Biuletyn Informacji Publicznej
Przedszkole nr 106 w Warszawie
Statut Przedszkola nr 106

Część II

  1. Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem przedszkola w zakresie realizacji statutowych zadań przedszkola dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
  2. W skład Rady Pedagogicznej wchodzą: Dyrektor Przedszkola jako jej przewodniczący oraz wszyscy nauczyciele zatrudnieni w placówce.  W zebraniach Rady Pedagogicznej mogą również brać udział, z głosem doradczym, osoby zapraszane przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek Rady Pedagogicznej, w tym przedstawiciele stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich.
  3. Do kompetencji stanowiących i opiniujących Rady Pedagogicznej należy:
  1. zatwierdzanie planów pracy przedszkola po zaopiniowaniu przez Radę Rodziców;
  2. przygotowywanie projektu statutu przedszkola oraz przedstawienie propozycji jego zmian, a także przedłożenie go Radzie Rodziców;
  3. podejmowanie uchwał w sprawie innowacji, eksperymentów pedagogicznych w przedszkolu, po zaopiniowaniu ich projektów przez Radę Rodziców przedszkola;
  4. uchwalanie regulaminu pracy Rady Pedagogicznej, regulaminu pracy;
  5. ustalanie tygodniowego rozkładu zajęć w grupach;
  6. podejmowanie uchwał w sprawach skreśleń dziecka z listy;
  7. ustalenie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli;
  8. ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad przedszkolem przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy placówki;
  9. opiniowanie projektu planu finansowego przedszkola;
  10. opiniowanie wniosków Dyrektora o nagrody, odznaczenia i wyróżnienia dla nauczycieli;
  11. opiniowanie organizacji pracy placówki, zwłaszcza projektowaną organizację pracy w ciągu tygodnia;
  12. opiniowanie propozycji Dyrektora przedszkola w sprawach przydziału nauczycielom stałych obowiązków prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego.
  13. przestrzeganie przepisów wynikających z ustawy o ochronie danych osobowych i ustawy o ochronie informacji niejawnych;
  14. stosowanie w praktyce przetwarzania danych osobowych zasad i czynności oraz obowiązków spoczywających na nich na mocy przepisów krajowych oraz państw członkowskich Unii o ochronie danych osobowych.

 

§17

  1. Rada Rodziców jest kolegialnym organem przedszkola, reprezentującym ogół rodziców w danym roku szkolnym.
  2. Do kompetencji Rady Rodziców należy:
  1. uchwalanie w porozumieniu z Radą Pedagogiczną programu wychowawczego Przedszkola obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym skierowane do wychowanków, realizowanego przez nauczycieli,
  2. w przypadku stwierdzenia przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny niedostatecznych efektów nauczania lub wychowania w przedszkolu opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności nauczania lub wychowania;
  3. opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez Dyrektora przedszkola;
  4. opiniowanie statutu przedszkola;
  5. opiniowanie w sprawie prowadzenie dodatkowych zajęć w przedszkolu;
  6. wspieranie statutowej działalności przedszkola poprzez gromadzenie funduszy z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł.

 

§18

  1. Zapewnia się wymianę bieżącej informacji pomiędzy organami przedszkola przez:
  1. zarządzenie wewnętrzne Dyrektora przedszkola;
  2. ogłoszenia wywieszane na tablicy ogłoszeń na korytarzu w pierwszej części budynku przedszkola;
  3. zebrania Rady Pedagogicznej, pracowników administracji i obsługi, rodziców z nauczycielami;
  1. Wszystkie organy przedszkola działają w oparciu  o regulaminy ich działalności oraz współdziałają ze sobą w celu stworzenia jak najlepszych warunków rozwoju dzieci podnoszenia jakości pracy przedszkola.
  2. Dyrektor co najmniej raz w roku organizuje wspólne spotkanie przedstawicieli organów kolegialnych przedszkola.
  3. W przypadku wytworzenia się sytuacji konfliktowej między organami przedszkola lub wewnątrz niego, Dyrektor przedszkola  jest zobowiązany do:
  1. zbadania przyczyny konfliktu;
  2. wydania w ciągu 7 dni decyzji rozwiązującej konflikt i powiadomienia o niej przewodniczących organów będących stronami.
  1. Spory pomiędzy Dyrektorem przedszkola a innymi organami zespołu rozstrzyga, w zależności od przedmiotu sporu, organ prowadzący przedszkole albo organ sprawujący nadzór pedagogiczny.

 

ROZDZIAŁ 6

Organizacja pracy przedszkola

§19

  1. Przedszkole  funkcjonuje od poniedziałku do piątku  w godzinach od 6.30 do 17.00, za wyjątkiem dni ustawowo wolnych od pracy oraz przerw ustalonych przez organ prowadzący przedszkole, na wspólny wniosek Dyrektora przedszkola i Rady Rodziców.
  2. Nauczyciele organizują zajęcia wspierające rozwój dziecka. Wykorzystują do tego każdą sytuację i moment pobytu dziecka w przedszkolu, czyli tzw. zajęcia kierowane i niekierowane. Wszystkie doświadczenia dzieci płynące z organizacji pracy przedszkola są efektem realizacji programu wychowania przedszkolnego.
  3. W roku szkolnym 2020/2021 oraz w kolejnym roku szkolnym, tj. do dnia 31 sierpnia 2022 r.[1], dyrektor przedszkola  ma możliwość podjęcia szybkich decyzji na podstawie aktów prawa oświatowego ustanowionego przez MEN dotyczących form realizacji podstawy programowej w wariancie:
    1. Tradycyjnym,
    2. Mieszanym (hybrydowy) tj. połączenia kształcenia stacjonarnego z kształceniem zdalnym,
    3.  Zdalnym.
  4. Przedszkole prowadzi wychowanie przedszkolne, którym objęte są dzieci od początku roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 3 lata, do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 7 lat.
  5. Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział, obejmujący  dzieci w zbliżonym wieku, z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań,   uzdolnień.
  6. Rada pedagogiczna w porozumieniu z rodzicami może przyjąć inne zasady zgrupowania dzieci w danym roku szkolnym w zależności od potrzeb placówki i realizowanych założeń programowych.
  7. Liczba dzieci w oddziałach nie może przekraczać 25 osób.
  8. W okresach niskiej frekwencji dzieci, dyrektor przedszkola może zlecić łączenie oddziałów.
  9. Dyrektor przedszkola powierza każdy oddział opiece jednego lub dwóch nauczycieli zależnie od czasu pracy oddziału lub przyjętych zadań, a nauczyciele sprawujący opiekę w danym oddziale przyjmują całkowitą odpowiedzialność za zdrowie i bezpieczeństwo dzieci.
  10. W zależności od możliwości placówki, Dyrektor dąży do zapewnienia ciągłości pracy  wychowawczej i jej skuteczności poprzez umożliwienie nauczycielowi prowadzenia swego oddziału przez wszystkie lata pobytu dziecka w przedszkolu.
  11. Godzina zajęć w przedszkolu trwa 60 minut.
  12. Czas trwania zajęć dydaktycznych z dziećmi wynosi:
  1. około 15 minut dla dzieci 3 - 4 letnich;
  2. około 30 minut dla dzieci 5-letnich i 6-letnich.
  1. Na wniosek rodziców w przedszkolu mogą być prowadzone zajęcia dodatkowe.
  2. Sposób dokumentowania zajęć prowadzonych w przedszkolu określają odrębne przepisy.
  3. Szczegółową organizację wychowania, nauczania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny przedszkola opracowany przez Dyrektora najpóźniej do 30 kwietnia każdego roku. Arkusz organizacyjny przedszkola zaopiniowany przez Radę Pedagogiczną i Kuratora Oświaty zatwierdza Organ Prowadzący przedszkole w terminie do 30 maja danego roku.

 

§20

  1. Organizację pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony przez Dyrektora przedszkola na wniosek Rady Pedagogicznej.

RAMOWY ROZKŁAD DNIA

6.30 – 8.00 Schodzenie się dzieci. Zabawy swobodne według zainteresowań służące realizacji pomysłów dzieci: zabawy konstrukcyjne, manipulacyjne, tematyczne, zabawy integrujące grupę. Zabawy i ćwiczenia wspierające rozwój dziecka. Rozmowy kierowane z dziećmi, zgodne z tematyką kompleksową i zainteresowaniami dzieci. Prowadzenie obserwacji pedagogicznych.

8.00 – 8.30 Zabawy ruchowe, ćwiczenia poranne (młodsze grupy) i poranne zestawy ćwiczeń gimnastycznych (starsze grupy). Czynności porządkowe.

8.30 – 8.45 Przygotowanie do śniadania. Pełnienie dyżurów przez dzieci. Czynności higieniczne, samoobsługowe. Wyrabianie nawyków higieniczno – kulturalnych.

8.45 – 9.15 Śniadanie

9.15 – 9.45 Zintegrowane działalność edukacyjna realizowana w oparciu o podstawę programową wychowania przedszkolnego oraz wybrany program wychowania przedszkolnego: zajęcia kierowane, zabawy i zajęcia dydaktyczne.

9. 45 – 10.30 Gimnastyka korekcyjna. Zajęcia języka angielskiego. Zabawy kierowane przez nauczyciela lub dzieci z wykorzystaniem różnych kącików zainteresowań. Ćwiczenia logopedyczne.

10.30 – 10.45 II śniadanie, czynności higieniczne i porządkowe, przygotowanie do wyjścia do ogrodu przedszkolnego.

10.45 – 11.45 Gry i zabawy ruchowe na świeżym powietrzu: zabawy terenowe, spacery i obserwacje przyrodnicze, prace gospodarcze, porządkowe i ogrodnicze w ogrodzie przedszkolnym.

11.45 – 12.00 Przygotowanie do obiadu, czynności porządkowo - higieniczne.

12.00 – 12.30 Obiad. Kształtowanie u dzieci nawyków prozdrowotnych, zachęcanie do spożywania całego posiłku, ćwiczenie umiejętności prawidłowego posługiwania się sztućcami.

12.30 – 14.30 Zajęcia umuzykalniające. Czynności higieniczne, odpoczynek poobiedni na leżakach (dzieci 3, 4 letnie).

12.30 – 13:00 Zajęcia wyciszające, relaksacyjne, słuchanie utworów literackich (dzieci 5, 6 letnie).

13.00 -  14.30 Starsze grupy (5, 6 latki): zajęcia umuzykalniające, zabawy ruchowe i terenowe w ogrodzie przedszkolnym, Ćwiczenia utrwalające wiedzę i umiejętności z zajęć edukacyjnych.

14.30 – 15.00  Czynności samoobsługowe i higieniczne, podwieczorek.

15.00 – 17.00 Gry i zabawy dydaktyczne. Tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi zainteresowań oraz uzdolnień dzieci. Praca indywidualna lub praca w małych grupach, dostosowana do możliwości i potrzeb dzieci. Zabawy swobodne w kącikach tematycznych wg zainteresowań i pomysłów dzieci. Rozchodzenie się dzieci[2].

 

  1. Realizacja podstawy programowej wychowania przedszkolnego odbywa się przez cały czas pobytu dziecka  w oddziale przedszkolnym tj. od momentu przyjścia dziecka do oddziału, do momentu jego wyjścia z tego oddziału. Program realizowany jest systematycznie, w sposób ciągły[3].
  2. Ramowy rozkład dnia uwzględnia wymagania zdrowotne, higieniczne i jest dostosowany do założeń programowych.
  3. Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciel, któremu powierzono opiekę nad danym oddziałem ustala dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci.

§21

  1. W przedszkolu mogą działać wolontariusze.
  2. Za zgodą organów przedszkola na jego terenie mogą działać stowarzyszenia.
  3. Przedszkole może być miejscem nieodpłatnych praktyk pedagogicznych dla kandydatów na nauczycieli.

 

§22

         1.  Przedszkole do realizacji celów statutowych posiada następujące pomieszczenia: sale dydaktyczne z
              odpowiednim wyposażeniem, korytarz, gabinet Dyrektora, szatnię, zaplecze kuchenne,
              pomieszczenia gospodarcze i sanitarne, plac zabaw z odpowiednim
              wyposażeniem.

  1. Przedszkole zapewnia dzieciom bezpieczne i higieniczne warunki pobytu w pomieszczeniach przedszkola i na placu zabaw.
  2. Dla zapewnienia właściwych warunków pobytu dzieci w przedszkolu, Dyrektor przeprowadza raz w roku szkolnym kontrolę pod kątem zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków w placówce, z której sporządzany jest protokół na piśmie, a jego kopia przekazywana jest organowi prowadzącemu.  

       4. Czas pracy przedszkola ustalony przez organ prowadzący na wniosek Dyrektora przedszkola, w
            uzgodnieniu  z Radą Rodziców.

 

§23

  1. Przedszkole  zapewnia bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę dla  wszystkich dzieci korzystających z  przedszkola.
  2. Zasady przyjmowania dzieci do przedszkola określają odrębne przepisy.
  3. Korzystanie z żywienia w przedszkolu jest odpłatne. Szczegółowe warunki korzystania z posiłków,
    w tym wysokość opłat za posiłki ustala Dyrektor przedszkola w porozumieniu z organem prowadzącym przedszkole.
  4. Opłaty za wyżywienie  należy wnosić przelewem na wskazany przez Dyrektora przedszkola numer rachunku bankowego: 52 1030 1508 0000 0005 5051 5067. Odpłatność za żywienie wnosi się w okresach miesięcznych, z góry do ostatniego dnia miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym następuje korzystanie z posiłków w placówce. Wyjątki stanowią miesiące wrzesień oraz styczeń, w których to opłaty za posiłki należy wnieść do 5. dnia miesiąca, w którym następuje korzystanie z posiłków w placówce[4].
  5. Przedszkole zapewnia wyżywienie, na które składają się posiłki: śniadanie, drugie śniadanie w postaci owoców, warzyw i soków, obiad, podwieczorek.
  6. Kuchnia przedszkolna przygotowuje posiłki zgodnie z obowiązującymi normami żywieniowymi dla dzieci w wieku przedszkolnym.
  7. W przypadku nieobecności dziecka,  opłata podlega zwrotowi za każdy dzień nieobecności, o ile rodzic zgłosił nieobecność dziecka do godziny 8.30 danego dnia.

 

 

 

 

 

ROZDZIAŁ 7

Zadania nauczycieli i innych pracowników przedszkola

§24

  1. Nauczyciele realizują wychowawcze, opiekuńcze i dydaktyczne zadania przedszkola, zgodnie z jego charakterem określonym w statucie i odpowiadają za jakość pracy przedszkola, w tym sposób sprawowania opieki nad dziećmi.
  2. Podstawową zasadą pracy nauczyciela jest kierowanie się dobrem dzieci, troską o ich zdrowie, poszanowanie godności, a także uważne towarzyszenie im w osiąganiu dojrzałości szkolnej.
  3. Do zakresu zadań nauczycieli wychowania przedszkolnego należy w szczególności:
  1. realizowanie programów pracy przedszkola  w powierzonych mu zadaniach;
  2. zapewnienie dzieciom bezpieczeństwa i ochrony zdrowia;
  3. prowadzenie obserwacji pedagogicznych w celu rozpoznania u dzieci deficytów rozwojowych i ich przyczyn oraz przyczyn środowiskowych utrudniających dziecku funkcjonowanie w przedszkolu; a w przypadku dzieci realizujących obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne – obserwacji pedagogicznej zakończonej analizą i oceną gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnoza przedszkolna). Diagnozę (informację o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej) wydaje się do końca kwietnia roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny, w którym dziecko ma obowiązek albo może rozpocząć naukę w szkole podstawowej.
  4. systematyczne prowadzenie dokumentacji pedagogicznej umożliwiającej dokonanie diagnozy funkcjonalnej w środowisku przedszkolnym;
  5. komunikowanie się z rodzicami w sprawach rozwoju dzieci i osiąganiu kolejnych etapów dojrzałości szkolnej;
  6. organizowanie pomocy dzieciom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej;
  7. opieka nad powierzoną salą lekcyjną oraz troska o znajdujący się w niej sprzęt i wyposażenie;
  8. przetwarzanie danych osobowych wyłącznie w zakresie nadanych upoważnień zgodnie z decyzją dyrektora, a także zabezpieczenie nośników danych w zgodności z dokumentacją zabezpieczenia danych osobowych placówki w formie zapisów elektronicznych, jak i tradycyjnych oraz udostępnianie danych uprawnionym podmiotom  i osobom  w granicach i przepisach prawa.

§25

1.   Do zadań logopedy należy w szczególności:

  1. przeprowadzenie badań wstępnych, w celu ustalenia stanu mowy dziecka;
  2. diagnozowanie logopedyczne oraz organizowanie pomocy logopedycznej;
  3. prowadzenie terapii logopedycznej indywidualnej i w grupach dzieci;
  4. organizowanie pomocy logopedycznej dla dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu;
  5. prowadzenie doradztwa logopedycznego dla nauczycieli i rodziców;
  6. organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dzieci, rodziców i nauczycieli;
  7. przedstawienie wniosków i zaleceń do dalszej pracy;
  8. dokonywanie okresowej oceny efektywności pomocy udzielanej dzieciom, w tym zajęć specjalistycznych;
  9. prowadzenie obowiązkowej dokumentacji pedagogicznej.

 

§26

1.  Do zadań psychologa należy w szczególności:

  1. prowadzenie badań i działań diagnostycznych dotyczących dzieci;
  2. diagnozowanie sytuacji wychowawczych w celu wspierania rozwoju dziecka;
  3. organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dzieci, rodziców i nauczycieli;
  4. minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych;
  5. wspieranie nauczycieli w działaniach wynikających z programu wychowawczego przedszkola i programu profilaktycznego;
  6. prowadzenie terapii psychologicznej;
  7. współpraca z rodzicami w procesie terapeutycznym ich dzieci;
  8. współpraca z nauczycielami w poszczególnych grupach;
  9. w razie potrzeby kierowanie rodziców dziecka do specjalistycznych poradni, placówek służby zdrowia celem specjalistycznych konsultacji;
  10. prowadzenie dokumentacji zgodnie z obowiązującymi przepisami.

 

§27

  1. W przedszkolu tworzy się następujące stanowiska urzędnicze i pomocnicze (administracyjne):
  1. Kierownik gospodarczy;
  2. sekretarka;

2. W przedszkolu tworzy się następujące stanowiska obsługi:

  1. woźna;
  2. dozorca;
  3. kucharz;
  4. pomoc kuchenna;
  5. pomoc nauczyciela;
  6. szatniarka.

3.  Do zadań pracowników, o których mowa w ust. 1 należy w szczególności:

  1. obsługa kancelaryjno – biurowa placówki;
  2. prowadzenie dokumentacji wynikającej z odrębnych przepisów;
  3. reagowanie na zagrożenia wynikające z zachowań dzieci i informowanie o nich Dyrektora i nauczycieli;
  4. przestrzeganie statutu i innych obowiązujących w przedszkolu aktów prawnych, w tym regulaminów i zarządzeń Dyrektora.
  1. Do zadań pracowników, o których mowa w ust. 2 należy w szczególności:
  1. przestrzegania czasu pracy ustalonego w przedszkolu;
  2. przestrzegania regulaminu pracy;
  3. przestrzegania przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, a także przepisów przeciwpożarowych;
  4. właściwego zabezpieczenia i dbania o powierzone im mienie przedszkola;
  5. utrzymywania w czystości sprzętu i pomieszczeń przedszkola;
  6. dbania o dobro przedszkola oraz zachowania w tajemnicy informacji, których ujawnienie mogłoby narazić przedszkole na szkodę,
  7. dbania o estetyczny wygląd miejsca pracy.
  1. Pracownicy obsługi przedszkola mają obowiązek:
  1. informować o zauważonych zagrożeniach, niebezpiecznych sytuacjach zagrażających   bezpieczeństwu dzieci;
  2. wspomagać nauczycieli w wykonywaniu zadań związanych z bezpieczeństwem dzieci;
  3. udzielać pomocy na prośbę nauczyciela w sytuacjach szczególnie uzasadnionych.
  1. Szczegółowy zakres obowiązków, uprawnienia i odpowiedzialność dla pracowników, określają również zakresy czynności przygotowywane zgodnie z regulaminem pracy. 

7. Do obowiązków pracowników na stanowiskach urzędniczych, pomocniczych i obsługi należy przetwarzanie danych osobowych wyłącznie w zakresie nadanych upoważnień, zgodnie z dokumentacją przetwarzania i zabezpieczenia danych osobowych.

 

ROZDZIAŁ 8

Prawa i obowiązki dzieci

§28

  1. Dziecko w przedszkolu ma prawo do:
  1. właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo – wychowawczego i dydaktycznego;
  2. życzliwego i podmiotowego traktowania;
  3. ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy fizycznej bądź psychicznej;
  4. różnorodności doświadczeń;
  5. wypoczynku;
  6. prawidłowego przygotowania do podjęcia nauki w szkole;
  7. pomocy w przypadku wystąpienia trudności rozwojowych.

 

  1. Dziecko w przedszkolu ma obowiązek przestrzegania umów społecznych obowiązujących w społeczności przedszkolnej, a zwłaszcza dotyczących:
  1. postępować zgodnie z przyjętymi zasadami bezpieczeństwa i współżycia w grupie rówieśniczej;
  2. uczestniczenia w obowiązkowych zajęciach edukacyjnych;
  3. respektowania poleceń nauczyciela;
  4. kulturalnego odnoszenia  się do rówieśników i osób dorosłych;
  5. dbania o czystość i higienę osobistą;
  6. dbania o ład i porządek w sali zajęć, szatni i łazience.
  1. Dyrektor, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej oraz Rady Rodziców może podjąć decyzję
    o skreśleniu dziecka z listy dzieci uczęszczających do przedszkola w następujących przypadkach:
  1. nieusprawiedliwionej absencji trwającej dłużej niż dwa miesiące;
  2. nie wniesienia płatności za przedszkole trwającego dłużej niż dwa miesiące;
  3. braku porozumienia między rodzicami a przedszkolem w sprawach kluczowych, dotyczących wychowania dziecka i problemów wychowawczych, kiedy rodzice nie interesują się dzieckiem i nie współpracują z poradnią specjalistyczną, a agresywne zachowanie dziecka zagraża bezpieczeństwu własnemu i innych dzieci;
  4. nieprzestrzegania przez rodziców postanowień niniejszego Statutu.
  1. Rodzice mają prawo do odwołania się od tej decyzji do organu nadrzędnego.
  2. W trakcie postępowania odwoławczego dziecko ma prawo uczęszczać do przedszkola chyba, że decyzji nadano rygor natychmiastowej wykonalności. Rygor natychmiastowej wykonalności obowiązuje w sytuacjach wynikających z art. 108 §1 Kodeksu Postępowania  Administracyjnego[5].
  3. Skreślenie z listy wychowanków nie dotyczy dziecka odbywającego roczne obowiązkowe przygotowanie przedszkolne.
  4. W przypadku zamiaru skreślenia dziecka z listy wychowanków, Dyrektor zobowiązany jest do podjęcia następujących działań:
  1. zawiadomienia rodziców na piśmie o konieczności podjęcia współpracy z przedszkolem w zakresie korekcji zachowań dziecka zagrażających zdrowiu, życiu lub bezpieczeństwu innych dzieci przebywających w placówce;
  2. zaproponowania rodzicom i dziecku odpowiedniej pomocy;
  3. zawiadomienia organu prowadzącego i sprawującego nadzór pedagogiczny o zaistniałym problemie i o zamiarze skreślenia dziecka z listy wychowanków.

 

§29

            

             (Uchylony)[6]

 

       ROZDZIAŁ 9

           Postanowienia końcowe

   §30

  1. Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
  2. Przedszkole jest jednostką budżetową i finansowaną z budżetu miasta stołecznego Warszawa dla Dzielnicy Targówek.
  1. Jednostka może gromadzić fundusze z dodatkowych źródeł na wydzielonym rachunku dochodów; gospodarowanie tymi funduszami określają odrębne przepisy.
  2. Postawą gospodarki finansowej przedszkola jest roczny plan finansowy i plan finansowy dochodów własnych, którego projekt przygotowuje dyrektor jednostki wraz z Radą Pedagogiczną.
  3. Dyrektor przedszkola działa jednoosobowo w zakresie zaciągania zobowiązań w wysokości kwot określonych w planie finansowym i ponosi za nie odpowiedzialność wobec organu prowadzącego jednostkę;
  4. Obsługę finansową i księgową prowadzi Dzielnicowe Biuro Finansów Oświaty (DBFO) dla Dzielnicy Targówek, z siedzibą w Warszawie przy ul. Stojanowskiej 12/14;
  5. Zakres i zasady obsługi określa porozumienie zawarte pomiędzy dyrektorem przedszkola a dyrektorem biura finansowego;
  6. Zasady gospodarki finansowej i materiałowej Przedszkola określają odrębne przepisy.
  1. Statut obowiązuje w równym stopniu wszystkich członków społeczności przedszkolnej: pracowników, rodziców i dzieci.
  2. Dla zapewnienia znajomości statutu przez osoby zainteresowane, udostępnia się statut:
  1. na stronie internetowej przedszkola;
  2. w sekretariacie;
  3. na stronie BIP przedszkola.
  1. Regulaminy działalności organów przedszkola nie mogą być sprzeczne z postanowieniami niniejszego statutu.
  2. Rada Pedagogiczna upoważnia Dyrektora przedszkola do opracowania i opublikowania ujednoliconego tekstu statutu po każdej nowelizacji.

 

§31

 

Statut wchodzi w życie z dniem 30.09.2021 r.

 

 

 

 

 

 

 

 

Załącznik nr 1 do Statutu Przedszkola nr 106

 

 

PROCEDURA PRZYPROWADZANIA I ODBIERANIA DZIECI
Z PRZEDSZKOLA NR 106 W WARSZAWIE

 

Podstawa prawna:

  1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie  ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół  (Dz.U. 2001 nr 61 poz. 624).
  2. Statut Przedszkola nr 106 w Warszawie.

 

I. Przyprowadzanie dziecka do przedszkola

1. Rodzice/opiekunowie prawni/inne pełnoletnie, upoważnione przez nich osoby zapewniające dziecku pełne bezpieczeństwo przyprowadzają i odbierają dzieci z przedszkola, są odpowiedzialni za ich bezpieczeństwo w drodze do przedszkola
i z przedszkola do domu.

2.   Rodzice/opiekunowie prawni/inne upoważnione przez nich osoby zapewniające dziecku pełne bezpieczeństwo, osobiście powierzają dziecko nauczycielowi lub osobie pełniącej dyżur w szatni. W przeciwnym wypadku, żaden pracownik przedszkola nie może ponosić odpowiedzialności za bezpieczeństwo i zdrowie dziecka.

3. Osoba odbierająca dziecko od rodzica/opiekuna prawnego/ innej upoważnionej przez nich osoby, zapewniającej dziecku pełne bezpieczeństwo osobiście ma obowiązek zwrócenia uwagi, czy wnoszone przez dziecko zabawki lub inne przedmioty nie mają cech niebezpiecznych, mogących stworzyć zagrożenie.

4.   Rodzice/opiekunowie prawni/ inne upoważnione przez nich osoby zapewniające dziecku pełne bezpieczeństwo zobowiązani są przyprowadzać do przedszkola dzieci zdrowe i czyste.

5. Rodzice /opiekunowie prawni mają obowiązek zgłaszania wszelkich poważnych dolegliwości dziecka i udzielania wyczerpujących informacji na ten temat. Alergie pokarmowe należy zgłaszać wyłącznie pisemnie dołączając zaświadczenie lekarskie (tylko wtedy będą przestrzegane).

6. Po każdej nieobecności dziecka spowodowanej chorobą, zakaźną rodzice/opiekunowie prawni zobowiązani są do przedłożenia zaświadczenia lekarskiego potwierdzającego zakończenie leczenia.

II. Odbieranie dziecka z przedszkola

1. Dziecko odbierane jest z przedszkola przez rodziców /opiekunów prawnych /inne upoważnione przez nich osoby pełnoletnie, zapewniające dziecku pełne bezpieczeństwo.

2. Wydanie dziecka innym osobom dorosłym może nastąpić tylko w przypadku pisemnego upoważnienia podpisanego przez oboje rodziców /opiekunów prawnych z podaniem danych osobowych i numerami dowodów osobistych. Wypełnione oświadczenia rodzice/opiekunowie prawni osobiście przekazują nauczycielom lub Dyrektorowi przedszkola. Wzór upoważnienia stanowi załącznik nr 1 do niniejszej procedury.

3. Rodzice/opiekunowie prawni ponoszą odpowiedzialność prawną za bezpieczeństwo dziecka odbieranego z przedszkola przez upoważnioną przez nich osobę pełnoletnią, zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo.

4. Jeśli dziecko będzie się opierało, płakało lub z innych przyczyn, nie będzie chciało wyjść z przedszkola z osobą zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo, upoważnioną przez rodziców /opiekunów prawnych, dziecko nadal pozostaje pod opieką nauczyciela, a dyrektor przedszkola lub inna osoba upoważniona niezwłocznie skontaktuje się telefonicznie z rodzicami/opiekunami prawnymi
w celu ustalenie dalszego postępowania.

5. Rodzice/opiekunowie prawni dzieci, które pierwszy rok będą uczęszczały do przedszkola przed rozpoczęciem uczęszczania wypełniają druk oświadczenia
o osobach upoważnionych przez nich zapewniających dziecku pełne bezpieczeństwo odpowiedzialnych za przyprowadzanie i odbieranie dziecka.

6. Rodzice/opiekunowie prawni dzieci uczęszczających kolejny rok do przedszkola, uaktualniają oświadczenia w pierwszym dniu września roku szkolnego.

7. Upoważnienia obowiązują w danym roku szkolnym uczęszczania dziecka do przedszkola i mogą zostać w każdej chwili odwołane lub zmienione.

8. Rodzice/opiekunowie prawni mogą upoważnić określoną osobę pełnoletnią, zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo do jednorazowego odebrania dziecka z przedszkola. Takie upoważnienie powinno nastąpić poprzez udzielenie pełnomocnictwa w formie pisemnej, podpisanej przez oboje rodziców. Wydanie dziecka nastąpi po wcześniejszym okazaniu przez taką osobę dowodu osobistego.

9. Przedszkole może odmówić wydania dziecka w przypadku, gdy stan osoby zamierzającej odebrać dziecko (np. upojenie alkoholowe, agresywne zachowanie, stan wskazujący na spożycie środków odurzających) będzie wskazywał, że nie jest ona w stanie zapewnić dziecku bezpieczeństwa. Personel przedszkola ma obowiązek zatrzymać dziecko w przedszkolu do czasu wyjaśnienia sprawy.
W tym przypadku należy wezwać drugiego rodzica, opiekuna prawnego dziecka, lub upoważnioną osobę zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo. Jeżeli jest to niemożliwe, personel przedszkola ma prawo wezwać Policję.

10. Życzenie rodziców dotyczące nie odbierania dziecka przez jednego z rodziców musi być poświadczone przez orzeczenie sądowe.

11. Rodzice/opiekunowie prawni lub upoważnione osoby zapewniające dziecku pełne bezpieczeństwo odbierają dziecko poprzez zgłoszenie chęci odbioru dziecka pani szatniarce lub woźnej pełniącej dyżur w szatni przedszkola.

12. W miesiącach, gdy dzieci przebywają w ogrodzie przedszkolnym, nauczyciel wymaga od rodzica/opiekuna prawnego/innej upoważnionej przez nich osoby, zapewniającej dziecku pełne bezpieczeństwo oraz od dziecka, aby fakt odebrania dziecka był zaakcentowany poprzez wyraźne zgłoszenie odbioru i pożegnanie u nauczycielki mającej dziecko pod opieką.

13. W godzinach pracy przedszkola tj. 6.30 – 17.00 rodzice nie mogą przebywać z dziećmi na terenie ogrodu przedszkolnego.

14. Z chwilą przekazania dziecka rodzicom/opiekunom prawnym lub osobie upoważnionej, zapewniającej dziecku pełne bezpieczeństwo, odpowiedzialność za bezpieczeństwo dziecka przejmują te osoby.

15.  Obowiązkiem nauczycieli oraz woźnej pełniącej dyżur w szatni jest upewnienie się, czy dziecko jest odbierane przez osobę wskazaną w oświadczeniu.

 

III. Procedura postępowania w przypadku nie odebrania dziecka
z przedszkola

1. W wypadku, gdy dziecko nie zostanie odebrane po upływie czasu pracy przedszkola, nauczyciel zobowiązany jest powiadomić telefonicznie rodziców /opiekunów prawnych lub osoby upoważnione, zapewniające dziecku pełne bezpieczeństwo do odbioru o zaistniałym fakcie.

2. W przypadku, gdy pod wskazanymi numerami telefonów (praca, dom, tel. komórkowy) nie można uzyskać informacji o miejscu pobytu rodziców/opiekunów prawnych lub osób upoważnionych zapewniających dziecku pełne bezpieczeństwo, nauczyciel oczekuje z dzieckiem w placówce przedszkolnej 1 godzinę.

3. Po upływie tego czasu, nauczyciel powiadamia Dyrektora przedszkola.
Dyrektor przedszkola podejmuje decyzję o poinformowaniu dyżurnego Komisariatu Policji w Warszawie przy ul. Chodeckiej 3/5, tel. 22 603 81 71
o niemożliwości skontaktowania się z rodzicami/prawnymi opiekunami /osobami upoważnionymi, zapewniającymi dziecku pełne bezpieczeństwo.
Z przebiegu zaistniałej sytuacji, należy sporządzić protokół zdarzenia, podpisany przez świadków. Całość zdarzenia powinna się odbywać pod nadzorem Policji. Dalsze czynności związane z zapewnieniem dziecku opieki i bezpieczeństwa podejmuje Policja.

4. W przypadku braku możliwości powiadomienia Dyrektora, nauczyciel sam podejmuje decyzję o powiadomieniu policji.

5. Rodzice/opiekunowie prawni lub upoważnione osoby zapewniające dziecku pełne bezpieczeństwo, którzy odbiorą dziecko po upływie czasu pracy przedszkola są zobowiązani do wypełnienia oświadczenia dotyczącego odbioru dziecka po godzinach pracy placówki
i podania godziny przyjścia do placówki. Oświadczenie to stanowi załącznik nr 2 do niniejszej procedury.

6. W przypadku nagminnie powtarzającego się odbierania dziecka po godzinach pracy przedszkola, Dyrektor może powiadomić sąd opiekuńczy o niewywiązywaniu się przez rodziców z obowiązków wynikających z przepisów Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego, określających obowiązki rodziców wobec dziecka.

 

IV. Postanowienia końcowe

  1. Z procedurą dotyczącą przyprowadzania i odbierania dzieci przyjętych do Przedszkola Nr 106 w Warszawie przy ul. Trockiej 4 zostali zapoznani wszyscy pracownicy przedszkola. Fakt ten zaświadczają własnoręcznymi podpisami.
  2. Procedura obowiązuje wszystkich pracowników Przedszkola Nr 106.
  3. Do przestrzegania zapisów niniejszej procedury zobowiązani są również rodzice/ prawni opiekunowie i osoby upoważnione przez rodziców/opiekunów prawnych do przyprowadzania i odbierania dzieci z Przedszkola nr 106.
  4. Procedura przyprowadzania i odbierania dzieci z Przedszkola Nr 106 stanowi załącznik nr 1 do Statutu Przedszkola nr 106.

Zatwierdzam

 

 

ZAPOZNAŁAM/EM SIĘ Z PROCEDURĄ PRZYPROWADZANIA
 I ODBIERANIA DZIECI Z PRZEDSZKOLA NR 106 W WARSZAWIE

Podpisy pracowników przedszkola:



[1] Zmiana dokonana Uchwałą nr 02/2021/2022 z dnia 30 września 2021 r. w sprawie wprowadzenia zmian do statutu P106 na podstawie Rozporządzenia MEN z dnia 17 sierpnia 2021 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz. U. 2021 poz. 1525),

[2] Zmiana dokonana Uchwałą Nr 02/2021/2022 z dnia 30.09.2021 r. w sprawie wprowadzenia zmian do statutu P106 na podstawie §12 ust. 4 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 lutego 2019 r.  w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz. U. z 2019 r. poz. 502),

[3] Zmiana dokonana Uchwałą Nr 02/2021/2022 z dnia 30.09.2021 r. w sprawie wprowadzenia zmian do statutu P106 na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej, przyspasabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz. U. z 2017r. , poz. 356),

 

[4] Zmiana dokonana Uchwałą Nr 02/2021/2022 z dnia 30.09.2021 r. w sprawie wprowadzenia zmian do statutu P106 na podstawie Zarządzenia nr 1302/2017 Prezydenta m.st. Warszawy z dnia 03.08.2017r. w sprawie w sprawie ustalenia warunków korzystania ze stołówek w przedszkolach i szkołach m.st. Warszawy oraz upoważnienia dyrektorów szkół i przedszkoli do zwalniania z opłat za posiłki.(tekst jednolity - Zarządzenie Prezydenta m. st. Warszawy Nr 189/2019 z dnia dnia 11 lutego 2019 r.)

[5] Zmiana dokonana Uchwałą Nr 02/2021/2022 z dnia 30.09.2021 r. w sprawie wprowadzenia zmian do statutu P106 na podstawie Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe Art. 102. 13 (Dz.U.2017.0.59) oraz Ustawy z dnia 14 czerwca 1960 Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021 r. poz. 735, 1491).

[6] Zmiana dokonana Uchwałą Nr 02/2021/2022 z dnia 30.09.2021 r. w sprawie wprowadzenia zmian do statutu P106 na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół  (Dz.U. 2001 nr 61 poz. 624).


 

 

INFORMACJE O DOKUMENCIE
Ilość wyświetleń: 1040
Wprowadzony przez: Katarzyna Wielgo
Data opublikowania: 2021-04-02 11:04:53
LISTA POPRZEDNICH WERSJI
Lista poprzednich wersji:
   
Data zmiany Redaktor Opis zmiany
2022-01-31 11:01:24 Katarzyna Wielgo